Curatenia in bucatariile profesionale

Igiena in spatiile de productie trebuie tratata cu cea mai mare seriozitate. Lipsa de interes poate avea consecinte grave asupra consumatorilor, asupra imaginii unitatilor de alimentatie si implicit asupra profitului acestora.
Curatenia in spatiul de productie se efectueaza dupa principiul "dinspre spatiile salubre spre cele insalubre". Pe tot parcursul prepararii produselor alimentare trebuie pastrate, mentinute si aplicate reguli care previn contaminarile de orice fel. In unitatile de alimentatie publica, curatenia nu este o activitate care sa se efectueze o data pe zi sau de doua ori pe saptamana, acest proces este unul continuu. Intretinerea igienica a locului de munca, a utilajelor, a suprafetelor de lucru intr-o unitate de alimentatie publica cuprinde mai multe operatii:
- indepartarea resturilor alimentare;
- spalarea cu detergent
- clatirea cu apa, pentru indepartarea urmelor de detergenti;
- dezinfectia, care are ca scop distrugerea si indepartarea microbilor ce au rezistat la actiunea apei si a detergentilor
Curatenia in timpul lucrului presupune indepartarea deseurilor atunci cand acest lucru se impune: evacuarea resturilor de alimente, stergerea suprafetelor pe care s-au varsat preparate, stergerea si dezinfectarea suprafetelor in cazul accidentarilor prin taiere etc.
Curatenia curenta este o activitate care se efectueaza de cateva ori pe zi, la sfarsitul unui ciclu de munca. Acest proces de curatenie implica suprafetele de lucru ce au fost murdarite in timpul activitatii si trebuie sa respecte intocmai ordinea operatiilor de igienizare. In timpul procesului de curateniei alimentele trebuie depozitate sau protejate. La efectuarea curateniei zilnice se respecta de asemenea ordinea operatiilor si este important de retinut ca dezinfectia nu poate inlocui spalarea si nici spalarea nu poate inlocui dezinfectia.
Curatenia generala (de fond) consta in spalarea temeinica cu detergent a intregului spatiu de productie: pereti, podea, dulapuri, vitrine, mese de lucru, utilaje, echipamente, precum si a spatiului din jurul unitatii. In unitatile de alimentatie publica curatenia generala trebuie efectuata cel putin o data pe saptamana.
Nu numai utilajele si echipamentele trebuie sa fie curate intr-o bucatarie, ci si peretii, podelele, geamurile si aerisirile. Absolut tot ceea ce se gaseste in interiorul unei bucatarii este considerat a fi spatiu de lucru si trebuie igienizat si mentinut in conditii impecabile de curatenie.


Vesela, atat cea utilizata in procesul de productie cat si cea utilizata de consumator trebuie sa fie supusa unui proces corespunzator si imediat de igienizare. Resturile alimentare neindepartate la timp favorizeaza dezvoltarea microorganismelor si implicit operatiile de curatare si igienizare a veselei devin energofage si costisitoare.
Nu vom uita sa mentionam si faptul ca intr-o unitate de prelucrare a alimentelor exista operatii impure (curatare legume, manipulare oua, curatare peste) care trebuie efectuate in spatii special amenajate. Personalul care efectueaza aceste operatii nu va participa la operatiile de preparare finala fara a trece din nou prin filtrul sanitar (spalarea si dezinfectarea mainilor, schimbarea intregului echipament de lucru) Pentru a tine o evidenta clara a proceselor legate de igienizarea spatiului puteti alcatui un sistem care sa va ajute in controlul zilnic, lunar si saptamanal al acestei activitati.
Realizati o lista cu fiecare dintre zonele bucatariei. Aceasta lista va include lista tuturor echipamentelor si utilajelor din respectiva zona (cuptor, masa rece, masa calda, feliator, frigider etc.) Mentionati fiecare etapa de curatenie pentru fiecare dintre zonele din lista. Exemplele pot include debarasarea suprafetelor, spalarea, frecarea, dezinfectarea, stergerea, golirea containerelor de gunoi si rotirea stocurilor.
Desemnati cate un termen zilnic, saptamanal sau lunar pentru fiecare dintre operatiunile de curatenie. De exemplu, curatenia podelelor ar trebui sa se intample cel putin o data pe zi, in timp ce rotirea stocurilor este o operatiune saptamanala. Intocmiti check-list-uri pentru fiecare dintre zonele bucatariei. Angajatii vor folosi aceste liste la inchiderea si deschiderea activitatii precum si in perioadele mai relaxate din timpul zilei pentru a tine bucataria curata.
Programati activitati saptamanale potrivite cu momentele in care acestea trebuie efectuate. Taskurile care depind de anumite evenimente - rotirea stocurilor cand sosesc loturi noi de marfuri - vor fi programate cand se considera convenabil. Programati alte taskuri pentru zilele in care aveti cele mai putine evenimente programate. Intocmiti programul zilnic de curatenie si de prezenta a personalului in asa fel incat sa existe si timp si personal disponibil pentru a le duce la indeplinire.
Instruiti tot personalul, toti angajatii noi, despre sistemul de curatenie. Faceti in asa fel incat sa fie in responsabilitatea sefului de tura si managerului sa verifice ca toate etapele de curatenie sunt indeplinite inainte de plecarea personalului si incheierea turei.


Este absolut necesar ca standardele de igiena si curatenie sa fie respectate. Neglijarea acestui aspect poate avea un impact negativ asupra gradului de satisfactie al clientilor vostri, frecventei vizitelor de la autoritatile sanitare si va afecta implicit prestigiul si profitul unitatii.
Echipa tehnica Romsales, cu o experienta vasta in implementarea solutiilor de curatenie, va sta la dispozitie pentru ca, impreuna, sa gasim metoda cea mai buna, personalizata nevoilor si cerintelor dumneavoastra.
Va rugam sa ne contactati iar noi ne vom deplasa la sediul dumneavoastra pentru realizarea unor demonstratii si prezentari de produs.
Va garantam ca rezultatul va fi unul surprinzator iar detergentii pentru curatenie Kiehl vor deveni partenerii dumneavoastra in realizarea curateniei zilnice.